wtorek, 27 września 2011

Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej

Celem programu "Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej" jest podnoszenie kwalifikacji kadry oświatowej, poprzez dofinansowanie udziału w zagranicznych szkoleniach w krajach europejskich. 


Wszelkie potrzebne informacje można znaleźć tutaj

Także i w tym programie Liceum bierze czynny udział. Właśnie w tym miejscu chciałabym zachęcić do korzystania z zagranicznych form szkolenia dla nauczycieli. W lipcu 2011 roku wzięłam udział w szkoleniu pt "ICT for Collaborative, Project-Based, Teaching and Learning" (Technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu), które odbyło się na Malcie. Organizatorem powyższego szkolenia była organizacja Smart Solutions Ltd. (link do strony www organizatora: Smart Solutions, Malta)

Od kilku lat nasza szkoła prowadzi międzynarodową współpracę z wieloma europejskimi partnerami. Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji projektów międzynarodowych oraz w codziennym życiu nauczyciela stało się czymś naturalnym, ale wymagało rozwoju moich umiejętności TIK. Zatem zakres tematyczny szkolenia zbieżny był z moimi zainteresowaniami oraz potrzebami związanymi z rozwijaniem umiejętności stosowania TIK

Językiem wykładowym był język angielski. Celem szkolenia było udzielenie nauczycielom wsparcia w rozwinięciu osobistego i zawodowego potencjału poprzez zastosowanie TIK w nauczaniu. Zaprezentowano narzędzia, z których nauczyciele mogą korzystać w trakcie realizacji projektów międzynarodowych oraz w trakcie zajęć lekcyjnych: W trakcie tygodniowego szkolenia mogłam rozwinąć swoje umiejętności z zakresu tworzenia blogów, Wiki, nagrywania i edytowanie plików audio i video (Audacity, Movie Maker). Nauczyłam się także tworzyć i nagrywać filmy animowane (Monkey Jam) oraz tworzyć prezentacje online z wykorzystaniem Prezi. Ponadto zgłębiliśmy możliwości jakie dane Power Point do tworzenia oraz poznaliśmy zasady tworzenia tzw. concept maps z użyciem CmapTools , które to narzędzie może byc śmiało wykorzystane na lekcjach wszelkich przedmiotów. (http://cmap.ihmc.us/).

Program kursu obejmował spotkanie startowe oraz podsumowujące, a także zorganizowano dla całej grupy dwie wycieczki do reprezentatywnych miejsc (Valetta, Mdina, świątynie megalityczne w Hagar Qim ). Organizatorzy na bieżąco (także przed moim przyjazdem na miejsce) udzielali wszelkich informacji na temat szkolenia, możliwości zakwaterowania, środków transportu publicznego itd. 

Bardzo polecam to szkolenie, zarówno pod względem jego zawartości, jak i organizacji. 








Z zagranicznej formy szkolenia dla nauczycieli, również realizowanej dzięki udziałowi w programie "Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej", skorzystała także pani Katarzyna Ożóg-Gilowska. 
Oto jej relacja:

Kurs doskonalenia zawodowego w Portugalii
Opis kursu
W dniach od 9-17 lipca uczestniczyłam w kursie doskonalenia zawodowego nauczycieli w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius  - Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej. W kursie brało udział 65 nauczycieli z 16 różnych krajów europejskich. Akceptację komisji rekrutacyjnej uzyskało 590 spośród 1245 ubiegających się. Kurs zatytułowany był  Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments, zatem jego tematem było stosowanie metod aktywizujących poprawiających motywację i jakość w środowisku nauczania. Kurs oparty jest na założeniach, że metody aktywizujące stymulują zaangażowanie i zrozumienie zarówno podczas indywidualnego jak i grupowego uczenia się, które wywodzi się z doświadczeń uczestników grupy.
Istota ludzka ze swojej natury jest „action hungry”. Metody aktywizujące służą zaspokojeniu tego „głodu” jak również promują tworzenie dobrych grup i dobrej atmosfery w grupach.
W dobrych, współpracujących grupach są: otwartość, dialog i zaangażowanie a metody aktywizujące mają za zadanie promować te elementy.
Metody aktywizujące pomagają uczestnikom poznać się nawzajem przełamując tzw. pierwsze lody, redukują stres, usuwają agresję pomagają wyrażać emocje, rozwijać pozytywne cechy, zmysły, uczą rzeczy nowych  i stanowią doskonałą sposobność do odkrycia umiejętności i talentów, wzmacniają poczucie pewności siebie.
Pochodzenie ćwiczeń: wyrażanie siebie, doświadczenie i przygoda poprzez ćwiczenia, dramy, gry i zabawy zawsze istniały w kulturze i nie są niczyim wynalazkiem. Ćwiczenia wybrane dla celów edukacyjnych wywodzą się z następujących źródeł:
a)      treningi interpersonalne;
b)      ćwiczenia edukacyjne używane przez nauczycieli w pracy z młodzieżą;
c)      tzw. „adventure trainings” stosowane przez harcerzy a obecnie również wśród biznesmenów i w miejscach pracy;
d)     metody aktywizujące autorstwa trenerów
Metody aktywizujące są stosowane
  • aby uczenie mogło odbywać się na innych poziomach niż tylko werbalny i intelektualny;
  • regularnie, aby wzmacniać pozytywną atmosferę w grupie;
  • aby stworzyć grupy, do których ludzie chcą należeć;
  • aby utrzymać atmosferę pracy w grupie na pozytywnym poziomie emocjonalnym.
Korzyści
Nie sposób wymienić wszystkich ćwiczeń i praktyk, których doświadczyłam na kursie
Najważniejsze było to, że stosowane metody angażowały nas w pracę na zajęciach, budowały poczucie więzi w grupach, poczucie bezpieczeństwa i kreatywną atmosferę, gdzie każdy był zaangażowany w proces przyswajania wiedzy, a członkowie grupy uczyli się od siebie na wzajem. Formy pracy dobrane były tak, aby jak najpełniej wskazać wachlarz możliwości pozytywnego oddziaływania na ucznia. Oprócz zajęć w salach wykładowych były zajęcia w plenerze wycieczki: do Lisbony do Setubal, Cabo da Roca, złożyliśmy wizytę w wyższej szkole, Escola Superior de Educacáo, aby zapoznać się z portugalskim systemem edukacji. Wykorzystywaliśmy różne materiały dydaktyczne, w tym narzędzia technologii informacyjnej, prezentacje video, prezentacje ppt, muzykę, obrazy.
Pracując w międzynarodowych grupach roboczych mogliśmy zobaczyć jak działają instytucje edukacyjne w innych krajach UE. Nawiązaliśmy przyjaźnie z przedstawicielami innych krajów, dzięki którym możemy na bieżąco wymieniać doświadczenia, które mam nadzieję w przyszłości zaaowocują współpracą w ramach realizacji innych projektów europejskich. W razie jakichkolwiek pytań możemy kontaktować się z każdym z prowadzących zajęcia.
Wykorzystanie i upowszechnianie
Polecam wszystkim tę formę doskonalenia zawodowego zarówno pod względem merytorycznym jak i organizacyjnym. Miałam wyjątkową sposobność poznawania kultur i mentalności Europejczyków również z uwagi na fakt, że byłam jedyną uczestniczką z Polski.
Wszyscy zainteresowani nauczyciele, mają możliwość zapoznania się z treścią strony
poświęconej kursowi: http://portugal.europeanbridges.com. Mogą wykorzystać informacje
o aktywnych metodach, a także dowiedzieć się więcej na temat Mobilności Szkolnej Kadry Edukacyjnej na stronie Programu Comenius www.comenius.org.pl gdzie w zakładce kursy/ szkolenia; Oficjalny katalog Comenius - Grundtvig znajdują się oferty kolejnych edycji ww. kursu w 2012 roku.
Refleksje…
Szkolenie i doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela jest koniecznością. Jeżeli odbywa się w malowniczym miejscu na Wybrzeżu Lizbońskim i prowadzone jest w sposób niezwykle profesjonalny pozwalając nauczycielowi na uaktualnienie wiedzy metodycznej i pedagogicznej, poznanie twórczych i nowatorskich metod pracy wzmacniających motywacje uczniów, może być przedsięwzięciem, które łączy przyjemne z pożytecznym. Zostaliśmy zainspirowani nowymi pomysłami, które realizujemy w dalszej pracy zawodowej. Katarzyna Ożóg-Gilowska
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz